۰۹۱۲۷۹۱۲۱۷۰
فهرست

مرکب های دستگاه کارتن سازی

دستگاه کارتن سازی- در هنگام استفاده از دستگاه کارتن سازی برای تولید کارتن ۲رنگ یا ۳رنگ یا ۴رنگ مرکب دستگاه چاپ طوری باید باشد که در حین تولید مثلا در تولید چاپ ۲رنگ که سرعت عادی دستگاه هر۵ثانیه یک کارتن میباشد، نباید رنگ اول با رنگ دوم روی کارتن آغشته شود. و حتی وقتی کارتن از دستگاه خارج شود و روی کارتن زیری افتاد نباید قسمت داخل کارتن را رنگی کند. اگر قسمت داخل کارتن رنگی شد یا در دستگاه کارتن بیش از حد رنگ پرتاب شود یا رنگ ها دیر خشک شوند حتما رنگ شما مرغوب نیست شاید هم فاسد باشد. در کارتن سازی 4 رنگ اصلی موجود است( 1_رنگ زرد ، 2_رنگ قرمز ، 3_رنگ آبی ، 4_ رنگ مشکی ) که در دستگاه چاپ فلکسو 4رنگ به همین ترتیب بسته میشود

قسمت اطلاعات درباره دستگاه چاپ را مطالعه کنید، البته پس از راه اندازی کارگاه رنگ و مواد اولیه را معرفی میکنیم که مستقیما از کارخانه خریداری شود و امتحانات خود را پس داده است

دستگاه تولید کارتن

در دستگاه کارتن سازی اگر رنگ با کیفیت باشد حتما چاپ با کیفیتی خواهیم داشت و رضایت خود را از دستگاه کارتن سازی نشان خواهیم داد.

مرکب uv

متاسفانه، چاپ با مرکب اکسیداسیون معمولا به 24 – 28 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد، تا به اندازه کافی سخت شده و در قسمت برش و تاکنی فرآیندی بدون لک داشته باشیم. برای برنامه های کاربردی بسته بندی مواد غذایی، ممکن است 14 روز زمان لازم باشد تا اطمینان حاصل شود که پخت اکسیداسیون مرکب به اتمام رسیده است و واکنش فرار محصولات به طور کامل برای جمع کردن به صورت رول یا پشته از بین می رود. در مقابل مرکب UV و یا EB اساسا به طور کامل در زمان “اتمام چاپ” خشک می شوند. با استفاده از مواد اولیه مناسب، ممکن است به تولید چاپ با حداقل عطر و طعم دست پیدا کنیم. در حال حاضر مرکب UV و EB توسط بسیاری از بزرگترین تولیدکنندگان بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند. دلیل این استفاده خشک شدن سریع و آنی و باقیمانده ماندن کم مواد فرار است.
قوانین استفاده از مرکب های UV و EB در بسته بندی مواد غذایی
در بسته بندی مواد غذایی تولید کننده ملزم به رعایت قوانینی است که به آنها اشاره می کنیم.
1.از خشک شدن کافی سطح اطمینان حاصل نماید.

دستگاه تولید کارتن

در استفاده از مرکب UV، باید از به کار بردن لایه ضخیم فیلم مرکب خودداری شود، همچنین از مرکب های دیر خشک شونده نیز نباید استفاده کرد. بنابراین، استفاده از حداکثر تعداد لامپ ها و سرعت پایین تر ماشین چاپ الزامی است. در خشک کن EB جلوگیری از دور پیش از Marads 4 برای به حداقل رساندن اثرات تخریب کاغذ لازم است.
2.استفاده از خلوص بالا و مرکب benzophenone-free، به ویژه که در آن از پلاستیک چگالی کم استفاده می شود مهم است.
3.اجتناب از چاپ بر روی بسترهای متخلخل هنگامی که با استفاده از خشک کن UV مرکب خشک می شود. نفوذ مرکب بیش از حد در بستر چاپی باعث بو و لکه دار شدن ماده غذایی می شود.
4.مراقبت های مناسب برای جلوگیری از معکوس پیچیدن به صورت رول فیلم های چاپ شده برای به حداقل رساندن میزان بو پس از خشک شدن در سطح.
5.عدم تماس مواد غذایی و مرکب یا وارنیش
6.در لفاف های بسته بندی مواد غذایی باید یک مانع لایه مرکب / لاک و مواد غذایی وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که لایه مقوا یک مانع کافی نیست.
7.لفاف های غذایی ضروری باید نفوذپذیری کمی داشته باشند. برای جلوگیری از مهاجرت باید فرآیند چاپ به گونه ای انجام شود که از انتقال مواد به مواد غذایی جلوگیری به عمل آورد.
8.تولید کننده کارتن باید از مناسب بودن هر نوع مرکب UV و سیستم چاپی اطمینان داشته باشد.(به عنوان مثال تعداد لامپ، خشک کردن و غیره). برای انتخاب مرکب مناسب فرمول اجرای تشکیل دهنده آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

بسته بندی پس از کار با دستگاه کارتن سازی

بسته بندی یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه تحویل کالا را به حداقل می رساند، در حالی که فروش کارتن و در نتجیه سود ودرآمد حاصل از آن را به بالا ترین حد افزایش می دهد و در تعریفی ساده تر بسته بندی را می توان پوششی از یک سیستم که اصطلاحا کالا نامیده می شود دانست. در این بین بسته بندی مواد غذایی چون با سلامت انسان رابطه مستقیم دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدیهی است که بسته بندی نباید تحت هیچ شرایطی تاثیر منفی بر کیفیت آنچه درون آن است داشته باشد. تغییرات در بو و طعم باعث لذت نبردن مردم از خرید محصول و در نتیجه نخریدن آن محصول می شود. پس یکی از اصلی ترین وظایف بسته بندی جلوگیری از انتقال مواد بسته بندی به مواد غذایی است. قوانین متعددی وجود دارد که در بسته بندی مواد غذایی باید رعایت شود. همچنین مرکب های مخصوص این کار نیز وجود دارد. چاپخانه هایی که این نوع بسته بندی ها را انجام می دهند باید به این قوانین آشنایی کافی داشته باشند تا هیچ مشکلی برای محتویات بسته به وجود نیاید.

دستگاه تولید کارتن

آشنایی با انواع مرکب های امنیتی

الف: مرکب های مصرفی در ترکیبات پایه و مقدماتی سند(Primary Features)
تحریف متون اسناد امنیتی از دیرباز بوسیله حلالهای خاص با ظرافتی باور نکردنی انجام می گرفته است ، لذا چاپ الگوهای گرافیکی ویژه با استفاده از مرکب های حساس به حلالهای گوناگون در پس زمینه باعث می گردد به محض دستکاری سند (بوسیله انواع مواد شیمیایی آلی ، حلال های معدنی و آبی، سفیدکننده ها، اسیدها و… ) واکنش های آشکار رنگی در زمینه آن ایجاد گردد. بنحوی که رنگ بخشی از الگوهای  گرافیکی تغییر و یا سند کاملاً مخدوش و دارای لکه رنگی بزرگی می شود.
باید به ای نکته توجه داشت که چنانچه از پرینترهای لیزری معمولی برای درج اطلاعات متغییر اختصاصی بر روی سند استفاده گردد می بایست از این ترکیبات امنیتی با ملاحظاتی خاص بهره برد.
مرکب های پایه در اسناد امنیتی برحسب واکنش دربرابرحلالها به سه دسته تقسیم می شوند:
مرکب های حساس در برابر حلال های معدنی وآبی
مرکب های حساس در برابر حلال های آلی
مرکب های حساس در برابر مواد شیمیایی
این سری مرکبها که برخی اوقات از آنها به ورنی نیز نام برده می شود برحسب خواص شیمیائی توسط سیستم های افست یا اسکرین بصورت تمام سطح یا موضعی یا در غالب چاپ یک الگوی خاص گرافیکی با قابلیت بالای نشست بر روی کاغذهای ناصاف و جاذب بکارگیری می شود.
ب: مرکب های مصرفی در ترکیبات ثانوی سند(Secondary Features)
یک سند امنیتی چاپی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. ترکیباتی که هر یک نقش کلیدی در اصالت و مالکیت آن دارند. پس از ایمن سازی پس زمینه از از تهدیدات ناشی از حملات حلال ها توسط جاعلان نوبت به چاپ ترکیبات اصلی در لایه ثانوی می رسد. ترکیبات این لایه نیز می بایست از ویژگیهای امنیتی بالایی برخوردار باشند تا از هرگونه تحریف  مصون ماند. خصوصیاتی چون قابلیت تغییر رنگ در برابر اشعه های نور با زاویه و جنس متفاوت، تغییر رنگ در اثر نوسان دما، برجستگی محسوس،قابلیت قرائت بوسیله دستگاههای خاص و… باعث می شود یک سند امنیتی ویژگیهای نامتعارف و متمایز از اسناد عادی به خود گیرد.
کیفیت ایمنی ایجاد شده توسط این مرکبها وابسته به عواملی چون نوع کاغذ، ترکیبات گرافیکی خاص طراحی شده و دستگاه چاپ کارتن و عملیات تکمیلی ویژه است. عواملی که دسترسی به هر یک از آنها محدودیتهای بسیاری دربردارد.

دستگاه تولید کارتن

مرکب های افست(لیتوگرافی) برای چاپ روی سطوح صاف فرموله می شوند، از روی لوحه های چاپی که نه سطوح تصویری برآمده و نه گود دارند. افست(لیتوگرافی) تنها فرآیند چاپی است که در آن مواد شیمیایی و دارویی نقش اصلی را ایفا می کند.

در سیستم های افست، مرکب باید از زینک بر روی لاستیک سیلندر(بلانکت) و سپس برروی کاغذ منتقل گردد. در طی این انتقال؛ ضخامت آن کاهش می یابد بنابر این مرکب باید از قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار باشد. این قدرت رنگ دهی توسط رنگدانه(Pigment) تأمین می شود، پس هرچه مقدار رنگدانه داخل مرکب بیشتر باشد، قدرت رنگدهی لایه نهایی مرکب که بر روی کاغذ منتقل می شود بیشتر است و نیز باید دارای خاصیت سیال باشد بنابراین باید مقداری مایع سیال در مرکب موجود باشد تا رنگدانه ها در آن حرکت کنند.این مایع باید از مواد روغنی جلادار باشد و هیچ یک از اجزای مرکب (رنگدانه و یا سیال) نباید با محلول حوضچه مخلوط شوند. این یکی از مهمترین ویژگی های مرکب افست است. این خاصیت سبب می شود هنگامی که مرکب بر روی زینک منتقل می گردد به نواحی چاپ شونده ی خشک بچسبد و به نواحی چاپ نشونده نفوذ نکند.

دستگاه تولید کارتن

مرکب چاپ افست باید از غلظت بالای رنگینی برخوردار باشد و نباید با آب مخلوط شود. افزایش دمای محیط و نیز هم زدن مرکب دراثر چرخش  نوردهای ماشین چاپ افست غلظت مرکب راکاهش می دهد.
هرچه خاصیت چسبندگی مرکب بیشتر باشد، دارای مقاومت بالای تقسیم شدن است وتقسیم آن توسط نوردها مشکل تراست. مرکب های چاپ افست را مرکب خمیری نیز می نامند.
افزایش دما باعث کاهش غلظت وچسبندگی می شود، اما هم زدن غلظت را کاهش و چسبندگی را افزایش می دهد.

دستگاه تولید کارتن

در دستگاه کارتن سازی چاپ کارتن، چهار رنگ مرکب مورد استفاده قرار می گیرد(زرد، قرمز، آبی، مشکی)برای انتقال صحیح رنگ ها در چاپ تر روی تر باید اولین مرکب دارای بالاترین چسبندگی و آخرین دارای کمترین چسبندگی باشد. مرکب ساز باید از نوبت چاپ هر رنگ آگاهی داشته باشد تا بتواند میزان چسبندگی آنها را درجه بندی کندیا بهترین بازدهی وکیفیت انتقال رنگ ها روی کارتن ایجاد شود.
مرکب هنگامی که در دستگاه چاپ است خیس است و وقتی منتقل به کارتن شد باید به صورت لایه ی نازک خشک باشد. مرکب زمانی که چاپ و کاغذ بر روی هم انباشته شد باید به صورت نیمه جامد باشد تا به پشت صفحه بعدی منتقل نشود.اگر این حالت رخ دهد به آن پشت زدن (Set off) می گویند.
فلکسو گرافی، روشی از چاپ روتاری ( دوار) لترپرس است، که لوحه های لاستیکی قابل انعطاف و مرکب های سیال سریع خشک شونده را مورد استفاده قرار می دهند.مرکب های فلکسو (Flexo Inks) تقریبا در هر نوع سطحی در چاپ، از کفپوش وکاغذ درواری گرفته تا سلفون و ورقه های نازک پلاستیکی گوناگون، فویل های فلزی و… استفاده می شود. مرکب هایی که در روش فلسکوگرافی یا چاپ گود به کاربرد می روند حالت مایع دارند و به همین جهت اغلب مرکب مایع نیز نامیده می شوند. مرکب های فلکسو شامل رنگدانه ها، جوهرهای حل شدنی، همراه با سیال حامل برنده مواد مرکب می باشند.

دستگاه تولید کارتن

مرکب های دستگاه فلکسو یا الکل پایه ای یا آب پایه ای هستند. مرکب های الکل پایه متداول ترند وبه وسیله تبخیر خشک می شوند. مرکب های آب پایه کم هزینه ترند و به وسیله تبخیر ویا جذب خشک می شوند.
مرکب های دستگاه لتر پرس برای چاپ از روی سطوح برجسته از قبیل گراورها و الکتروتایپ ها طراحی شده اند. این مرکب ها به طور معمول چسپندگی و ویسکوزیته معتدلی دارند. چاپخانه ها با مرکب های لترپرس که بااکسیداسیون خشک می شوند آشنایی بیشتری دارند. این مرکب ها به شکل خمیر هستند و بیشتر شامل رنگدانه ها و ذرات خشک کن که در حامل روغنی می­باشند. همچنین ممکن است شامل رزین ها وترکیبات گوناگونی باشند تا ویژگی هایی از قبیل براقی، مقاومت، تغییر شکل دهی و ساییدگی و… به آنها بدهد. مرکب های دستگاه لترپرسی وجود دارد که با جذب و نفوذ خشک می شود مثل مرکب های چاپ روزنامه، و یا با تبخیر خشک می شود مانند مرکب های گرمکن ( Heat-Set) ، ویا به وسیله ته نشینی خشک می شود مثل مرکب های Moisture-Se .
در چاپ برجسته انتقال اطلاعات بر روی سطح چاپی توسط سطح برجسته روی فرم انجام میگیرد. سطحی که چاپ توسط آن صورت میگیرد نسبت به سطح غیرچاپی برجسته تر است. در شکل زیر نمونه ای از چاپ برجسته است که فرم چاپی دوار و کاغذ نیز به دور سیلندر قرار گرفته. لایه ای از مرکب با ضخامت ثابت به روی فرم انتقال داده میشود، سپس با تماس و فشار فرم به روی کاغذ یا سطح چاپی، بخشی از مرکب به روی آن انتقال داده میشود و چاپ صورت میگیرد.
رای مرکب های لترست محدودیت رنگدانه به خاطر پیشگیری از پخش  شدن در مقابل محلول رطوبت زنی وجود ندارد، زیرا لترست به مکانیسم رطوبت زنی نیاز ندارد.هر نوع رنگدانه ای که برای لترپرس به کار می رود، برای لترست هم می توان استفاده کرد.
مرکب های لترست قوی تر از مرکب های لترپرس هستند ولی به قوت مرکب های متداول افست نیستند.
مرکب های گراور، مرکب های سیال سریع خشک شونده(Quik-set) هستند که باید غلظت و ویسکوزیته کافی داشته باشند تا از درون حفره های حکاکی شده در سیلندر یا لوحه(زینک) رد شوند و آن ها را کور نکنند.این مرکب ها به طور کلی با تبخیر حلال داخل مرکب با استفاده یا بدون استفاده از حرارت خشک می شوند. این مرکب ها باید عاری از ذرات سختی باشندکه قادرند سیلندر یا زینک را بخراشند. حلال های بسیار متنوعی در مرکب گراور استفاده می شود که بستگی به زیرلایه حامل آن دارد. این مرکب ها فرارند واگر به طور صحیح نگهداری نشوند سبب آتش سوزی می گردند.درماشین های چاپ نشریات از اصلاح حلال استفاده می شود تا آلودگی های ناشی از تبخیر حلال ها را محو نماید. مرکب های آب پایه ای ساخته شده اند تا هم خطر آتش سوزی و هم آلودگی حلال را از بین ببرد.

فروش دستگاه تولید کارتن

فروش دستگاه کارتن سازی

فروش خط تولید کارتن

پرسش و پاسخ و دیدگاه کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها